loading...
آرایشگران ماهر
صدف بازدید : 26 دوشنبه 09 دی 1398 نظرات (0)

مسواک کردن دندان ها از ارکان مهم در بهداشت دهان و دندان به شمار می آید. اهمیت این موضوع وقتی آشکار می شود که محققان می گویند: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان موجب بروز بیماری های قلبی، جنسی، دیابت و ... می شود

چه مسواکی  بخریم؟
امروزه انواع مختلف و متنوعی از مسواک‌ها در بازار وجود دارند. کارخانه‌های سازنده مسواک علاوه بر انواع معمول مسواک، حتی دست به ساخت مسواک‌های اندکی عجیب و غریب زده‌اند. مثلا گونه‌ای از مسواک به بازار عرضه شد که دو سر داشت که با زاویه‌ای نسبت به هم قرار گرفته بوده‌اند و موهای این سرها در دو طرف دندان‌ها قرار می‌گرفت و دندان‌ها را از هر دو طرف تمیز می‌کرد!

از بین انواع گوناگون مسواکی که به بازار عرضه شده است و روزانه تنوع تعداد آن در حال افزایش است. هیچ‌کدام برتری فوق‌العاده‌ای نسبت به دیگری ندارد. آنچه برتری را مشخص می‌کند، نحوه صحیح مسواک زدن و روش درست تمیز کردن دندان‌هاست نه نوع مسواک، آنچه در مورد مسواک مهم است این است که شخص در هنگام استفاده از مسواک احساس راحتی کند. دندان‌پزشکان مسواک‌هایی را مناسب می‌دانند که سر کوچکی داشته باشد و موهای آن (برسیل‌ها) نرم باشد، از جنس نایلون ساخته شده باشد و نوک موها گرد باشد (تیز و زبر نباشد) .
مسواک های نرم و زبر از لحاظ تمیز کردن دندان ها تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آنها در آسیب رساندن به لثه می باشد که مسواک های زبر آسیب بیشتری را به لثه وارد می کنند.
اندازه مسواک مورد استفاده شما هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.مسواک‌های کودکان از لحاظ شکل و ساختمان‌ تفاوتی با مسواک‌های بزرگسالان ندارد. فقط به دلیل کوچک بودن دهان بچه‌ها، باید مسواک‌های نرم کوچکی متناسب با اندازه دهان و دندان‌های بچه‌ها برای آنها تهیه شود.
از نکته‌های دیگرحائز اهمیت در مورد یک مسواک مناسب دسته مسواک است. مسواکی را انتخاب کنید که دسته آن به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتوانید به راحتی آن‌را در دست بگیرید. کناره‌های دسته گرد باشد و دست شما را اذیت نکند تا بتوانید مدت طولانی در هر وعده با آن مسواک بزنید.

شیوه صحیح مسواک کردن :

مهم ترین بحث در رعایت بهداشت دندان ها استفده درست از مسواک می باشد. چرا که اگر به صورت صحیح انجام نشود، با مسواک نزدن تفاوتی ندارد.

برای مسواک زدن صحیح باید این نکات را به کار ببریم:
1. با استفاده از نخ دندان، لای دندان ها را تمیز کنید، زیرا سطوح بین دندان ها به هیچ وجه با استفاده از مسواک تمیز نمی شوند
همچنین میتوانید برا تمیز کردن فضای بین دندان هایتان از خلال دندان استفده کنید.
2. مسواک را خیس کرده و مقداری خمیردندان روی آن بگذارید. دهان را هم بشویید تا خمیردندان به خوبی کف کند.
3. از آخرین دندان سمت چپ فک بالا شروع کنید و در جهت عقربه های ساعت ادامه دهید. نوک موهای مسواک را در خط رویش دندان ها قرار دهید و به سر مسواک زاویه 45 درجه بدهید. سپس برای 20 ثانیه به سر مسواک حرکتی لرزش بدهید و بعد از آن با حرکت چرخشی خرده های غذا را از سطح لثه و دندان جدا کنید.
4. با توجه به اندازه سر مسواک، دندان ها را سه تا سه تا مسواک بزنید.
5.سطح بیرونی دندان های جلوی بالا و پایین را هم به این طریق مسواک کنید: مسواک را به حالت عمودی نگه دارید و با حرکت آرام و با دامنه کوتاه به صورت جلو و عقب پشت دندان ها را تمیز کنید.
6. سپس سطح جونده دندان ها( آسیای کوچک و بزرگ) را با حرکت رفت و برگشت مسواک کنید.
7. توجه داشته باشید که سطح داخل گونه و زبان نیز باید مسواک شود. برای مسواک این قسمت ها سر مسواک را آرام و با حالت چرخشی داخل گونه و روی زبان حرکت دهید. برای هرکدام باید 30 ثانیه وقت بگذارید.
8. در مرحله آخر با یک لیوان آب، دهان تان را بشویید. می توانید پس از شستن از دهان شویه هم استفاده کنید.●
چرا مسواک بزنیم؟
پلاک میکروبی به کمک جریان آب، شستشوی دهان و یا بزاق از روی دندان‌ها پاک نمی‌شود و باید به وسیله یک فشار فیزیکی از روی دندان‌ها برداشته شود که مسواک بهترین وسیله برای برداشتن این پلاک‌هاست. البته در منطقه بین دندان‌ها که مسواک به آنها دسترسی ندارد، نخ‌دندان وسیله‌ای بسیار مفید و ضروری برای برداشتن پلاک است.

مسواک از دو قسمت دسته و سر تشکیل شده است. سر مسواک شامل‌ موهایی است که وظیفه برداشت پلاک میکروبی را بر عهده دارند.

منبع:https://haftoyek.com

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 333
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 10
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 6
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 27
  • بازدید ماه : 697
  • بازدید سال : 3,677
  • بازدید کلی : 12,512